Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Περιφέρεια Πρωταθλήτρια: Προϋπολογισμός 2018 της Π.Κ.Μ. - Ειδικός Αγορητής Γιάννης Ανδρίτσος

Στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 15/11/2017 για την ψήφιση του Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2018 ο ειδικός αγορητής Γιάννης Ανδρίτσος υπογράμμισε ότι, ''ο σημερινός Προϋπολογισμός που φέρνετε για ψήφιση όχι μόνο δεν είναι ρεαλιστικός, όχι μόνο δεν είναι εφικτή η υλοποίησή του αλλά το σημαντικότερο: εμπεριέχει αδυναμίες υλοποίησης, στερείται προτάσεων διεξόδου από την κρίση, στερείται πνοή ανάπτυξης στον τόπο, στερείται ελπίδας για τους πολίτες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας''. Ειδικότερα:
Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Προϋπολογισμός 2018, επανάληψη διαδικασιών στην κατάρτισή του, επανάληψη τεχνοκρατικών νοοτροπιών, επανάληψη ξερών υπηρεσιακών αριθμών, δυστυχώς επανάληψη λαθών……
Ακολουθήθηκε ίσως επιτυχώς και εμπρόθεσμα ο δρόμος των απαραίτητων γραφειοκρατικών διαδικασιών (οικονομική επιτροπή, παρατηρητήριο υπουργείου), ακολουθήθηκαν ακόμα - ακόμα οι λογιστικοί κανόνες της αντίστοιχης ΚΥΑ αλλά επιδεκτικά αγνοήθηκαν οι ποιοτικοί κανόνες, όπως άλλωστε και τα προηγούμενα έτη.
Κύριοι, η κατάρτιση του προϋπολογισμού είναι ουσιαστικά η πολιτική σας, το νοικοκύρεμα του σπιτιού μας, της Περιφέρειας και ταυτόχρονα οι προτάσεις σας για την αναπτυξιακή πνοή που χρειάζεται αυτός ο τόπος.
Η σημερινή σας εισήγηση, απέχει για άλλη μία φορά από κάθε λογική οικονομικής αυτοτέλειας. Το έχουμε πει πολλές φορές, το λέμε συνέχεια, το λέμε και σήμερα: ο ουσιαστικός δείκτης του προϋπολογισμού που είναι ο ρυθμός (εισροής εσόδων, απορρόφησης και ανάπτυξης κλπ) φαίνεται μόνο με συγκρίσιμα στοιχεία σε σχέση με προηγούμενα έτη. Είναι τόσο δύσκολο να εμφανίσετε ποσοστά εσόδων εξόδων (αν έγιναν μειώσεις ή αυξήσεις) ή φοβάστε την αιτιολόγησή τους;
Για να γίνω πιο σαφής, ας θυμηθούμε τον απλό κανόνα που προτάσσει η ΚΥΑ και γενικότερα η ίδια οικονομική κρίση. Επενδυτικό πρόγραμμα με γενναία χρηματοδότηση από την μία, περιστολή ιδιαίτερης κατηγορίας δαπανών από την άλλη. Οι βασικοί στόχοι, για την κατάρτιση του Π/Υ των περιφερειών οικονομικού έτους 2018, αποτελούν η ορθολογική και ρεαλιστική κατάρτισή του, με εγγραφή εσόδων που αναμένεται ότι θα εισπραχθούν και ανάλογη εγγραφή δαπανών, η συγκράτηση των δαπανών και η ορθολογική διαχείριση των πόρων, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων, η περαιτέρω ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων και η επίτευξη επαρκών ρυθμών ανάπτυξης.
Σε ποια νούμερα είναι αποτυπωμένα αυτά;
Εξηγήστε μας πως αλήθεια θα το πετύχετε, μέσα από την ορθολογική και ρεαλιστική κατάρτιση του προϋπολογισμού που ισχυρίζεστε ότι προτείνετε; με εγγραφή εσόδων που προφητεύετε ότι θα εισπραχθούν και ανάλογη εγγραφή δαπανών; με συγκράτηση των δαπανών και ορθολογική διαχείριση των πόρων, την ίδια στιγμή που σε κωδικούς όπως αυτός των δημοσίων σχέσεων, τα ποσά τους έχουν εκτιναχθεί στα ύψη; Ή με τις μεταβιβαστικές δαπάνες για τις οποίες ουδέν πολιτικό λόγο έχετε παρά μόνο εκτελεστικά όργανα της εκάστοτε κεντρικής πολιτικής είστε.
Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων είναι ουτοπία. Η άσκηση περιοριστικής πολιτικής σε περιττές δαπάνες, συγκρατώντας αυτές σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα δεν είναι απλά αναγκαία. Είναι επιβεβλημένη! Με το σημερινό σχέδιο δεν έγινε καμία πρόβλεψη ποσών χαμηλότερου ύψους σε σχέση με τα προηγούμενα οικονομικά έτη, για δαπάνες λειτουργικών (προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, κινητής τηλεφωνίας κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος και δημοσίων σχέσεων προκειμένου να αυξηθούν αντίστοιχα οι χρηματοδοτήσεις νέων έργων.
Αναλυτικότερα επί της εισηγητικής έκθεσης:
➤ Ο χρόνος κατάρτισης του προϋπολογισμού δεν επιτρέπει την ακριβή – ασφαλή πρόβλεψη του ύψους των υποχρεώσεων του 2017 που θα βαρύνει το 2018. Για άλλη μία φορά μιλάμε για αποπροσανατολιστικά στοιχεία, ιδιαίτερα ως προς την πρόβλεψη των ταμειακών υπολοίπων. Ας μην ξεχνάμε την μεγάλη αδυναμία εξόφλησης των υποχρεώσεών μας λόγω της εμπλοκής του ελεγκτικού συνεδρίου. Δεν αγωνιάτε μάλλον όσο εμείς, τι θα γίνει με τα ανεξόφλητα; Πόσα πολλά θα είναι στο τέλος του φετινού οικονομικού έτους που είναι πλέον απειλητικά κοντά; Πόσο γρήγορα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες εκκαθάρισής τους αφού πρωτίστως θα πρέπει να τροποποιηθεί ξανά ο προϋπολογισμός για την εγγραφή των ταμειακών υπολοίπων; Θα τα καταφέρουν οι οικονομικές υπηρεσίες μας με τον πολλαπλάσιο όγκο δουλειάς που θα έχουν να αντιμετωπίσουν, ούσες αποδεκατισμένες από ανθρώπινο δυναμικό; (πρόβλημα δυστυχώς που ουδέποτε το αναδείξατε αλλά και ούτε το λύσατε). Και με τις ληξιπρόθεσμες δαπάνες που έχουν ξεφύγει πως θα τις αντιμετωπίσετε; Απαλλασσόμαστε από τυχόν τόκους υπερημερίας δεδομένου ότι δεν ευθυνόμαστε εμείς για την καθυστέρηση αλλά το ελεγκτικό συνέδριο; Σας παρακαλώ, προσπαθήστε να μας καθησυχάσετε, είναι πραγματικά μεγάλη η αγωνία τόσο η δική μας όσο και των πολιτών της περιφέρειάς μας.
➤ 26,7 εκατ. Ευρώ περίπου, είναι τα έσοδα της μεταφοράς μαθητών. Δραματικά μεγάλο νούμερο, πάντως θα πρέπει να αποκλειστεί με κάθε τρόπο οποιαδήποτε περίπτωση μελλοντικής αναμόρφωσης του προϋπολογισμού για να καλυφθούν πιστώσεις από ιδία έσοδα. Εδώ θα πρέπει να γίνει ενημέρωση για το εάν αυτό έχει συμβεί μέχρι σήμερα και για πιο λόγο. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξασφαλίζεται η συγκράτηση του κόστους αυτής της δαπάνης εντός των ορίων των μεταβιβαστικών πιστώσεων.
➤ Θα θέλαμε να μας αναλύσετε την πρόβλεψη των πιστώσεων για το 2018 του Εθνικού και συγχρηματοδοτούμενου (ΕΣΠΑ) προγράμματος δημοσίων επενδύσεων καθώς και των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ποιοι είναι δηλαδή οι κύριοι άξονες του προγραμματισμού σας. Κατατέθηκαν προτάσεις; Εγκρίθηκαν; Επίσης, αν λάβατε μέτρα για την συντόμευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών που ακολουθούν, οι οποίες αποτρέπουν κάθε χρόνο μεγάλο μέρος εκτέλεσης των προγραμμάτων. Για να γίνουμε συγκεκριμένοι, πόσο σύντομα θα φέρετε προς ψήφιση τα προγράμματα που καταρτίζονται σε αυτό τον προϋπολογισμό που ψηφίζουμε; Μιλάμε για τα επενδυτικά προγράμματα, το πρόγραμμα προμηθειών, το πρόγραμμα τουριστικής προβολής, κλπ.
➤ Απ΄ότι διαφαίνεται, καταγράφεται για άλλη μία φορά, αδυναμία συγχρονισμού τεχνικού προγράμματος (το οποίο θα καταρτιστεί το πρώτο τρίμηνο του 2018) και προϋπολογισμού που αυτό υπαγορεύει. Αυτό εξακολουθούμε να το καταγράφουμε ως αποτυχία, καθώς το κυριότερο κομμάτι αναπτυξιακού χαρακτήρα, αυτό της υλοποίησης δημοσίων έργων, δεν θα είναι και πάλι έγκαιρα σε θέση οι υπηρεσίες να το εκτελέσουν από την αρχή ψήφισης αυτού του προϋπολογισμού. Και εύλογα σας ρωτάμε: είμαστε έτοιμοι για την απορρόφηση, όταν η εκτέλεση του πραγματικού τεχνικού προγράμματος περιορίζεται σχεδόν στο εξάμηνο;
➤ Η αναφορά στην καταγραφή των ταμειακών υπολοίπων είναι ιδιαίτερα εξωπραγματική και αποπροσανατολιστική. Αν λάβουμε υπόψιν μας και την αναφορά ότι αυτό προορίζεται τόσο για την κάλυψη παρελθόντων υποχρεώσεων κατά προτεραιότητα για δαπάνες που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και γεννούν ζητήματα απαιτήσεων τόκων υπερημερίας, όσο και για το λογιστικό έλλειμμα των 87.438.017,27€ που θα δημιουργηθεί από την ψήφιση αυτού του προϋπολογισμού, αυτή γίνεται και άκρως επικίνδυνη. Συγκριτικά σας υπενθυμίζω ότι στην περσινή σας εισήγηση το αντίστοιχο νούμερο που μας φέρατε για ψήφιση ήταν 77.928.698,05 € ενώ το προπέρσινο ήταν 72.277.916,10 €. Μάλλον θα ήταν καλό να μας εξηγήσετε προς τι η σταθερή αύξησή του.
Ο σημερινός προϋπολογισμός που φέρνετε σήμερα για ψήφιση όχι μόνο δεν είναι ρεαλιστικός, όχι μόνο δεν είναι εφικτή η υλοποίησή του αλλά το σημαντικότερο: εμπεριέχει αδυναμίες υλοποίησης, στερείται προτάσεων διεξόδου από την κρίση, στερείται πνοή ανάπτυξης στον τόπο, στερείται ελπίδας για τους πολίτες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: